12 μηνών

Κίνηση

•Έρχεται μόνο του σε καθιστή θέση (πχ από ξαπλωμένος)

•Στέκεται στα τέσσερα

•Μπουσουλάει

•Περνάει από την καθιστή θέση σε θέση μπουσουλήματος, ή σε πρηνή θέση (μπρούμυτα)

•Πιάνεται για να σηκωθεί όρθιο

•Περπατάει στηριζόμενο σε έπιπλα

•Στέκεται για μικρό χρονικό διάστημα χωρίς να στηρίζεται

•Κάνει 2-3 βήματα χωρίς υποστήριξη

•Χρησιμοποιεί τη “λαβίδα δείκτη-αντίχειρα”

•Χτυπάει 2 αντικείμενα (πχ κύβους) μεταξύ τους

•Βάζει αντικείμενα μέσα σε ένα κουτί

•Βγάζει αντικείμενα μέσα από ένα κουτί

•Αφήνει αντικείμενα να του πέσουν από τα χέρια (συνειδητά)

•Προσπαθεί να μομηθεί το “μουντζούρωμα” σε χαρτί

Κοινωνική ανάπτυξη – Συμπεριφορά

•Δείχνει ντροπαλό ή αντιδρά στην παρουσία ξένων προσώπων

•Κλαίει αν ο γονιός φύγει από το δωμάτιο

•Προσπαθεί να μιμηθεί το γονιό κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού

•Δείχνει προτίμηση σε συγκεκριμένα πρόσωπα ή παιχνίδια

•Ελέγχει τις αντιδράσεις των γονιών στη συμπεριφορά του κατά τη διάρκεια του φαγητού

•Δείχνει φοβισμένο σε κάποιες καταστάσεις

•Προτιμά τη μητέρα (ή κάποιο άλλο συγκεκριμένο πρόσωπο που το φροντίζει) περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο

•Επαναλαμβάνει χειρονομίες και ήχους για να τραβήξει την προσοχή

•Τρώει με τα χέρια

•Απλώνει το χέρι ή το πόδι για να βοηθήσει την ώρα που το ντύνουμε

•Παίζει κοινωνικά παιχνίδια (πχ κουκου-τα)

Λύση Προβλημάτων

•Χρησιμοποιεί διαδοχικές κινήσεις των χεριών για να καλύψει τις ανάγκες του, όπως δίνει ή δείχνει αντικείμενα

•Εξερευνά τα αντικείμενα με πολλαπλούς τρόπους (χτυπά τα αντικείμενα, τα τινάζει,  τα πετάει, τα αφήνει να πέσουν)

•Βρίσκει κρυμμένα αντικείμενα (πχ παιχνίδι κάτω από την κουβέρτα)

•Αναγνωρίζει σωστά εικόνες όταν του ζητηθεί (πχ “που είναι το σκυλάκι;”)

•Μιμείται χειρονομίες

•Αρχίζει να χρησιμοποιεί τα αντικείμενα σωστά (πχ πίνει από το ποτήρι, προσπαθεί να χτενιστεί, κρατά το ακουστικό του τηλεφώνου στο αυτι)

Ομιλία

•Λέει μαμά, μπαμπά

•Λέει τις εξής επιπλέον λέξεις _________________

•Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές

•Καταλαβαίνει και συμμορφώνεται με το “οχι”

•Κουνά το κεφάλι κάνοντας “όχι”

•κάνει ήχους του τύπου «μπα», «να», «ντα», «γκα»

•Αλλάζει τόνο στη φωνή του (μιλώντας με το δικό του τρόπο)

•Χρησιμοποιεί επιφωνήματα (”Αα”, “Οο”)

•Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις

Advertisements