4 ετών

Κίνηση

•Χοροπηδάει στο ένα πόδι και στέκεται στο ένα πόδι για 5’’

•Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες χωρίς υποστήριξη (πχ κάγκελο)

•Κλωτσάει την μπάλα προς τα εμπρός

•Πετά την μπάλα με το χέρι ψηλά πάνω από το κεφάλι

•Πιάνει τις περισσότερες φορές τη μπάλα που αναπηδά

•Περπατά προς τα πίσω με άνεση

•Ζωγραφίζει τετράγωνα και κύκλους

•Ζωγραφίζει ανθρωπάκι με 2-4 μέρη του σώματος

•Χρησιμοποιεί το ψαλίδι

•Αρχίζει να αντιγράφει μερικά κεφαλαία γράμματα

Κοινωνική ανάπτυξη – Συμπεριφορά

•Δείχνει ενδιαφέρον για νεές εμπειρίες

•Συνεργάζεται με άλλα παιδιά

•Παίζει τη “μαμά” ή το “μπαμπά”

•Το φανταστικό παιχνίδι γίνεται όλο και πιο ευρηματικό

•Ντύνεται και ξεντύνεται

•Διαπραγματεύεται λύσεις κατά τη διάρκεια μιάς διαμάχης

•Δείχνει όλο και πιο ανεξάρτητο

•Φαντάζεται οτι μερικές άγνωστες φιγούρες μπορεί να είναι “τέρατα”

•Βλέπει τον εαυτό του σαν μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα που περιλαμβάνει σώμα, μυαλό και συναισθήματα

•Δεν μπορεί πάντα να ξεχωρίσει τη φαντασία από την πραγματικότητα

Λύση Προβλημάτων

•Αναγνωρίζει σωστά μερικά τουλάχιστον χρώματα

•Καταλαβαίνει την έννοια του μετρήματος και γνωρίζει μερικούς τουλάχιστον αριθμούς

•Αρχίζει να έχει καλύτερη αντίληψη του χρόνου

•Ακολουθεί οδηγίες με 4 διαφορετικά βήματα

•Θυμάται τμηματικά ιστορίες που έχει ακούσει

•Καταλαβαίνει την έννοια του “ίδιο”, “διαφορετικό”

•Το παιχνίδι του έχει φανταστικό χαρακτήρα

Ομιλία

•Γνωρίζει μερικούς βασικούς κανόνες της γραμματικής

•Κάνει προτάσεις 5-6 λέξεων

•Μιλάει καθαρά, με τρόπο που να το καταλαβαίνουν τρίτα ξένα πρόσωπα

•Λέει ιστορίες